Tasopalkkaneuvottelut ovat alkaneet

Keskiviikko 23.4.2025 klo 18.51 - Eija Kamppuri, Paula Järvenpää

Tasopalkkaneuvottelut ovat alkaneet


KVTES:n ja OVTES osio G:n palkkausjärjestelmä muuttuu toiseksi. Aiemmin on ollut tehtävän vaativuuteen perustuva palkkaus. Sen tilalle tulee Osaamiseen ja vastuuseen perustuva palkkausjärjestelmä OSVA. Palkat tulevat uuden palkkausjärjestelmän mukaan maksuun lokakuun palkanmaksun yhteydessä.


Tasopalkkaneuvottelut alkoivat koko kaupungin tasolla helmikuun lopulla ja OVTES Osio G:n
osalta huhtikuun alussa. Ensimmäisessä neuvottelussa käsiteltiin varhaiskasvatusyksikön johtajan ja apulaisjohtajan tasopalkan ja tasolisän kriteereitä. Tässä vaiheessa tehdään alustavaa työtä.

Tavoitteena on saada kesäkuun aikana kriteerit valmiiksi. Kesälomien jälkeen työnantaja sijoittaa tehtävät paikallisten tasokuvausten mukaisille OSVA-tasoille.
OVTES:n osio G:n osalta valmistelutyöryhmässä me olemme molemmat mukana. Neuvotteluissa ovat mukana vain pääluottamusmiehet. Jokaisen neuvottelukerran jälkeen tehdään Taskuun uutinen, joten kannattaa seurata Taskun uutisia neuvottelujen etenemisestä. Olemme suunnitelleet jäseniltaa tasopalkkamallista keskiviikolla 11.6. Laita aika jo kalenteriisi. Lähempänä tilaisuuden ajankohtaa tulee kutsu.

Tarkasta palkkalaskelmasi - kelpoisuuslisä

Tarkasta palkkalaskelmasi, että sieltä löytyy oma rivi kelpoisuuslisälle ja toinen rivi maisterilisälle, jos sinulla on suoritettuna maisteritutkinto. Kelpoisuuslisä tuli voimaan 1.3.2025 alkaen ja se maksetaan meillä ensimmäisen kerran nyt huhtikuun palkassa takautuvasti maaliskuun alusta.

Kelpoisuuslisää maksetaan varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuusvaatimukset täyttävästä
tutkinnosta 15 €/kk, ja lisäksi kasvatustieteiden maisterin tutkinnosta vielä 37,88 €/kk.
Osa-aikatyössä kelpoisuuslisä on samassa suhteessa alempi kuin työntekijän työaika on täyttä säännöllistä työaikaa lyhyempi. Työntekijällä on kelpoisuuslisän saamiseksi velvollisuus toimittaa työnantajalle kelpoisuuslisään oikeuttavan tutkinnon todistukset. Kelpoisuuslisä maksetaan seuraavan kalenterikuukauden alusta lukien siitä, kun hän on esittänyt selvityksen tutkinnon suorittamisesta.

Hyvä on huomata, että henkilöllä, joka työskentelee päiväkodissa varhaiskasvatuksen
erityisopettajana, ja hänellä on varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus, sekä kasvatustieteiden maisterin kelpoisuus niin hänelle maksetaan kelpoisuuslisää varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuudesta ja lisäksi kasvatustieteiden maisterin tutkinnosta.

Tarkasta muutenkin aina palkanmaksun yhteydessä palkkalaskelmasi oikeellisuus. Tarkasta
samalla, että siellä näkyy ammattiyhdistysjäsenmaksu oikein (ps. jos olet itsemaksava jäsen, niin muista ilmoittaa verottajalle ammattiyhdistyksen jäsenmaksu koko viime vuodelta. Ne ovat verovähennyskelpoisia).

Toivotamme kaikille aurinkoista kevään jatkoa!

Nähdään kesäkuussa jäsenillassa!


Eija Kamppuri (pääluottamusmies) ja Paula Järvenpää (luottamusmies)


Eija_ja_Paula.jpg

Voiko työn kuormittavuuden vähentäminen ja työn leppoistaminen ollakin omissa käsissämme?

Sunnuntai 9.3.2025 klo 12.30 - Katja Alisaari

Uudella energialla uuteen vuoteen. Tämä ajatus oli varmaan meistä monella vielä tammikuussa. Nyt helmi- maaliskuun taitteessa tuntuukin jo siltä, että loma on parasta, mitä tähän kohtaan voi tulla.

Kuulostaako tutulle? Mitä ihmettä tapahtui muutamassa kuukaudessa? Kuinka ihmeessä niin lyhyessä ajassa voi olla jo loman tarpeessa?


Moikka kaikille teille lukijoille! Olen Katja Alisaari, ratkaisukeskeinen työhyvinvoinnin valmentaja ja tällä hetkellä työskentelen myös Tampereen kaupungilla varhaiskasvatuksessa. Sain pyynnön kirjoittaa teille tänne Trevon blogiin työhyvinvoinnista ja otin tämän pyynnön ilolla vastaan. Oma (työ)hyvinvointi ja valmennusfilosofiani, jos sitä sellaiseksi voisi kutsua, perustuu seuraavanlaisiin ajatuksiin: Työpäivän ei tulisi viedä kaikkea energiaa ja voimavaroja vaan myös työpäivän jälkeen akuissa tulisi olla virtaa. Tällä en tarkoita pelkkää fyysistä jaksamista vaan myös psyykkistä. Työpäivien jälkeen tulisi olla intoa ja halua tehdä muutakin, kuin vain istua tuijottamassa seinää kaikessa hiljaisuudessa. Myös töihin mennessä tulisi tuntua siltä, että tuleva päivä tai viikko on innostava ja, että se herättää positiivisia tunteita.

Mielestäni työhyvinvointia ja hyvinvointia vapaa-ajalla ei voi erottaa toisistaan, vaan ne kulkevat käsikädessä. Sillä olemmehan me yksi ja sama yksilö työssä ja vapaa-ajalla, joten hyvinvointia yhtä kaikki. Tavoitteeni työhyvinvoinnin valmentajana on tukea varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilökuntaa voimaan työssään ja vapaa-ajallaan mahdollisimman hyvin niin, että positiivisia, innostavia ja energisiä työvuosia olisi mahdollisimman paljon ja tämän kautta voimme tarjota laadukkaampaa varhaiskasvatusta lapsille.

Kiire on ollut läsnä työelämässä jo vuosikymmeniä. Meidän alallamme varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa sen läsnäolo on tuntunut korostuvan viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tuntuu, että tahti on vain kiihtynyt viime vuodet, kun työnvaativuus on lisääntynyt. Aikaa sekä voimavaroja kuluttavia asioita tulee koko ajan enemmän. Sairaspoissaolot ovat lisääntyneet. Työ koetaan entistä uuvuttavampana ja kuormittavampana, kuin aikaisemmin.
Epäterveeseen, suorittavaan työkulttuuriin on tärkeää puuttua ja aloittaa pehmeämpi, palautumiseen ja energisoivaan työkulttuuriin tähtäävä aikakausi. Kuinka se sitten tehdään?

Ensinnäkin meidän tulisi tunnistaa ne kohdat, jotka työarjessa kuormittavat. Sen jälkeen esittää itsellemme ja tiimille erilaisia kysymyksiä, jotta pääsemme haasteiden voittamisessa eteen päin. Tämän jälkeen tuleekin se monille vaikein osuus: sitoudutaan muutoksiin ja tekemiseen, jonka myötä arki muuttuu sujuvammaksi ja palauttavammaksi. Tekemällä oikeita asioita enemmän ja jättämällä vääriä asioita vähemmälle, saadaan muutosta aikaan.

Tässä pohdittavaksi muutamia asioita, joista voi lähteä liikkeelle, jos tuntuu, että työ on tällä hetkellä kuormittavaa:
- Onko syynä kiire tai kiireen tuntu? Jos on, niin silloin olisi hyvä opetella erilaisia taitoja kiireen kesyttämiseen. Onko päivämme liian täynnä tekemistä ja suorittamista? Jääkö siirtymille riittävästi aikaa? Voisiko arjen rytmiä muuttaa ja sujuvoittaa? Onko meillä riittävästi aikaa vain olla lasten kanssa? Tehkää kalenteristanne väljempi. Pohtikaa, onko kaikki tekeminen yhden päivän tai viikon/ kuukauden aikana välttämätöntä? Voisiko jotain siirtymiä tai totuttuja tekemisiä jättää välistä?

- Onko syynä kuormittavuuteen kova melu tai levoton tunnelma? Mistä melu johtuu? On hyvä pohtia voisiko oppimisympäristölle tehdä jotain? Onko ryhmässä tai tilassa läpikulkemista, joka tekee tilan rauhattomaksi? Puhunko itse kovalla äänellä ja hyppäänkö koko ajan paikasta toiseen, jolloin luon itse levottomuutta? Tulisiko ryhmän jakautua pienempiin ryhmiin? Voisiko ulkopedagogiikkaa lisätä? Vastaako tekeminen lasten taitoja vai tuottaako liian helppo/liian vaikea tekeminen levottomuutta? Olenko huomioinut lasten kiinnostuksen kohteet? Saavatko lapset kokea riittävästi osallisuutta?

- Kuormittaako tiimissä yksilöiden väliset vuorovaikutussuhteet? Kaipaako tiimin keskinäinen
vuorovaikutus jotakin toimiakseen paremmin? Jos tiimin vuorovaikutuksessa on haasteita, kuormittaa se jokaista, myös lapsia. Ottakaa asioita puheeksi keskenänne tiimiaikana. Jos se tuntuu vaikealta, niin pyytäkää apua esihenkilöltä. Tiimin kanssa on hyvä pohtia yhdessä, että osaammeko antaa rakentavaa palautetta kunnioittavasti ja arvostavasti? Tämä on erittäin tärkeää. Jokaisella tulisi olla mahdollisuus kertoa siitä, miltä jokin asia tuntuu ilman, että tarvitsee pelätä työkaverin reaktiota. Pohtikaa myös sitä, kuinka otatte palautetta vastaan ja reagoitte siihen. Vallitseeko tiimissämme luottamus? Muistammeko
kiittää ja kannustaa työkavereita?

- Entäpä työpäivän aikainen palautuminen, oletteko kiinnittäneet siihen huomiota? Mitkä hetket päivässä tuntuvat palauttavilta? Voisiko se olla hiljainen lepohetki nukkarissa? Kahvihetki työkavereiden kanssa? Ulkoilu päivän valoisimpaan aikaa tai vaikka metsäretki? Vai palauttaako sinua flow-tila, jossa saat uppoutua lasten kanssa leikkiin tai peliin kenenkään keskeyttämättä? Vaikka meillä varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa työpäiviä rytmittää tietynlainen struktuuri ja tuntuu, että liikkumatilaa ja valinnan varaa on melko vähän, niin todellisuudessa voimme vaikuttaa aika moneen asiaan työpäivämme aikana. Meillä on halutessamme paljonkin keinoja vähentää työnkuormittavuuden tunnetta ja saada työpäiviä leppoisammaksi.

Keskitytään kaikkeen siihen, mihin voimme vaikuttaa ja hyväksytään ne asiat, joihin emme voi vaikuttaa.

Varhaiskasvatuksen opettajaksi opiskelu töiden ohessa ? mahdollisuus, jonka toivoisin jatkuvan

Keskiviikko 26.2.2025 klo 19.46

Opiskelu ja työn yhteensovittaminen voi olla haastavaa, mutta samalla se tarjoaa valtavasti mahdollisuuksia. Suoritin sekä kasvatustieteiden kandidaatin että maisterin tutkinnon monimuoto-opintoina ja itsenäisesti opiskellen. Samalla, kun työskentelin varhaiskasvatuksen opettajan sijaisuudessa.
   Monimuoto-opintojen joustavuus mahdollisti opintojen etenemisen omaan tahtiin ja antoi mahdollisuuden kehittää omaa ammatillista osaamista samalla, kun sain arvokasta työkokemusta. 
   Lisäksi opiskeluryhmän yhteishenki oli korvaamaton – tuimme ja kannustimme toisiamme läpi opintojen, ja yhdessä työskentelyn taidot, digitaalisten taitojen ohessa, kehittyivät huimasti.
  Opintoihini sisältyvät harjoittelut pystyin suorittamaan aikuiskoulutustuen avulla. Tämä taloudellinen tuki oli elintärkeä, sillä harjoittelut tuli suorittaa palkattomana, kuten alallamme on tapana. Valitettavasti tuen lakkauttamisen myötä vastaavien opintojen suorittaminen on nykyisille opiskelijoille huomattavasti vaikeampaa, mistä keskustelimme myös muutama viikko sitten alumnivierailullani Tampereen yliopistolla. Tämä on lisännyt opiskelijoiden opintojen keskeyttämisiä. 
  Monimuoto-opiskelijat ovat usein jo työelämässä olleita, perheellisiä aikuisia, joiden pitäisi nyt selvitä toimeentulonsa kanssa ilman tuloja harjoittelujen ajan. Esimerkiksi varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen harjoittelut kestävät yhteensä kolme kuukautta, mikä tarkoittaa pitkää, palkatonta ajanjaksoa. Sama haaste koskee myös jatkokouluttautumista, kuten erityisopettajan opintoja.
  Tämä tilanne on epäreilu ja voi pahimmillaan estää myös monia osaavia sekä motivoituneita lastenhoitajia tai sosionomeja etenemään työssään varhaiskasvatuksen ammattilaisina. 
  Varhaiskasvatuksen ja kasvatustieteen opintojen tulisi olla saavutettavissa kaikenlaisissa elämäntilanteissa oleville opiskelijoille. Joustavat opintopolut ja mahdollisuus työn ja opiskelun yhdistämiseen ovat olleet suuri voimavara monelle meistä, mutta ilman taloudellista tukea monimuoto-opiskelijoiden asema heikkenee merkittävästi.
 Tulevaisuudessa kasvatustieteiden opintoja voisi kehittää entistä joustavammiksi ja työelämälähtöisemmiksi. Esimerkiksi harjoitteluiden suorittamista voitaisiin tukea vaihtoehtoisilla tavoilla, kuten työelämälähtöisillä projekteilla tai oppisopimustyyppisillä ratkaisuilla. Myös työnantajien mahdollisuuksia tukea työntekijöidensä opiskelua voitaisiin vahvistaa, jotta osaamisen kehittäminen ei tarkoittaisi kohtuuttomia taloudellisia uhrauksia.
  Varhaiskasvatuksen opettajien tarve on suuri, ja siksi on tärkeää, että alalle hakeutuminen on mahdollista monenlaisille opiskelijoille. Toivottavasti yhteiskunnassamme ymmärretään, kuinka arvokasta työtä varhaiskasvatuksen parissa tehdään ja miten tärkeää on, että opiskelu on mahdollista myös työssäkäyville aikuisille.

Anna Moilanen, Trevon hallituksen jäsen

Kirjoittaja työskentelee varhaiskasvatuksen erityisopettajana erityisesiopetusryhmässä

Osaaminenkaan ei synny hetkessä, sitä rakennetaan pitkäjänteisellä työllä

Perjantai 3.1.2025 klo 19.40 - Puheenjohtaja Minna K.

Tänään on tammikuun 3.päivä 2025 ja itselläni on levännyt ja rauhallinen
olo. Aikatauluttomuus ja kännykän herätyksen poiskytkentä on tehnyt
hyvää. Talven pisimmät päivät ovat takanapäin ja toivon kovasti talviselle taivaalle kirkasta aurinkoa ja sopivasti lumihiutaleita.
  Uuden vuoden alkuun asetetaan paljon odotuksia, tehdään uusia
päätöksiä, aloitetaan uusia harrastuksia/opintoja/kirjoja jne. Osa asioista
saadaan loppuun, osa jää kokonaan kesken ja osa jää suunnittelun
asteelle. Tässä iässä (…mittari toooosi lähellä 60) ei edellä mainitut asiat
enää kovin isoa tuskaa aiheuta, kunhan vaan läheiset ja ystävät pysyvät rinnalla.
  Työ on kyllä tärkeää ja määrittelee itseäni paljon. Työpaikan ovenkahvaan
tarttuessani tunnen iloa ja onnea. Tiedän tekeväni tärkeää työtä, sitä
arvostetaan. Me varhaiskasvatuksen moninaisissa tehtävissä
työskentelevät olemme tärkeitä lapsille, perheille ja yhteiskunnalle-
monella tavalla. Me tiedämme sen. Muistathan sen!
  Työpäivän päätteeksi on kuitenkin syytä rajata työhön liittyvät asiat pois
ja keskittyä itseensä, ajatella että, jos joku asia meni pieleen, niin palaan
siihen seuraavana päivänä, ehdin kyllä. Toivottavasti jokaisesta
varhaiskasvatusyksiköstä ja työyhteisöstä löytyy esihenkilö, joka auttaa
tarvittaessa, neuvoo eteenpäin ja kuuntelee. Tätä samaa toivon myös eri
yksiköiden ja työyhteisöiden esihenkilöille, kaikki me tarvitsemme joskus
apua.
  En tiedä, kuka seuraavia ajatuksia palautumisesta ja jaksamisesta on
osannut sanoiksi laittaa, mutta tässä suora kopio:
   ” Jokaisena päivänä ei tarvitse olla parhaimmillaan. Jotta voisit olla
parhaimmillasi, tarvitset lepoa ja ammatillista valmistautumista. Huolehdi
riittävästi palautumisesta ja yöunesta, vaali terveyttä. Kaikki arkiset
rutiinit kietoutuvat näiden ympärille. Osaaminenkaan ei synny hetkessä, sitä rakennetaan pitkäjänteisellä työllä ja jatkuvalla oppimisella. ”

   Kiitos, kun luit tämän.

Hyvää loppuvuotta kaikille

toivottaa Katajamäen Minna

Kiitos kuluneesta vuodesta 2024 ja onnea uuteen vuoteen!

Perjantai 20.12.2024 klo 19.51

Tampereen Varhaiskasvatuksen Opettajat ry:n hallitus kiittää kaikkia jäseniään kuluneesta vuodesta 2024 ja toivottaa onnea vuoteen 2025! 

Vuonna 2024 TREVOn hallitus kokoontui yhteensä 9 kertaa, 5 kertaa keväällä ja 4 kertaa syksyllä. Keväällä järjestettiin kaksi luottamusmiesten jäsentilaisuutta, jossa käytiin ajankohtaisia asioita läpi. Toukokuussa kevätkokousta vietettiin Kaupinojan saunalla, ja veimme jäsenistöä kevätretkelle Suolijärven Mielenreitille. Syksyllä jäsenistölle järjestettiin Laulupiirtämisen perusteet -koulutus sekä yhteysopettajien ilta. 

Syyskokous järjestettiin 27.11.2024 ravintola Astorissa. Syyskokouksessa huomioitiin yhteysopettajiamme ja hallituksessa pitkään toimineita VOL:n ansiomerkeillä, kiitos kaikille toimijoille teidän ansiokkaasta työstänne!

Syyskokouksen yhteydessä valittiin uusi hallitus, joka aloittaa työskentelynsä tammikuussa 2025. Puheenjohtajaksi valittiin Minna Katajamäki! Onnea Minnalle ja muille hallituksen jäsenille valinnasta!

IMG_1217.jpg

Tampereen Varhaiskasvatuksen Opettajat ry toivottaa

RAUHALLISTA JOULUA JA MENESTYKSEKÄSTÄ VUOTTA 2025! 

IMG-20241220-WA0004.jpg

Puheenjohtajan tervehdys

Maanantai 20.11.2023 klo 7.21

Tervehdys kaikille!

Toivottavasti moni on jo löytänyt meidän Trevon uudet kotisivut ( Trevo.fi), niitä kannattaa nimittäin seurailla. Meidän Trevon hallituksen viestintäryhmä on tehnyt suuren työn ja muokannut ne uuteen uskoon ja sivulta löytyy niin tulevat kuin menneet tapahtumat sekä yhteystiedot ja linkit helposti esimerkiksi VOL:n tai OAJ:n sivuille.

Viime viikolla (7.11.2023) oli Jussinkylän päiväkodissa yhdistyksen sääntömääräinen syyskokous ja osallistujat pääsivät niin halutessaan, osallistumaan kehonhuoltotunnille; tästäkin tapahtumasta löytyy kuvia näiltä sivuilta. Lokakuussa järjestettiin Metsossa työhyvinvointiluento Hanna Savolaisen johdolla ja joitain kuvia löytyy siitäkin tapahtumasta. Maailman opettajien päivää vietettiin hotelli Rosendalissa 6.10 ja nekin dokumentoitiin näille meidän omille sivuille. Viestintäryhmä pyrkii viikoittain vinkkaamaan ja linkkaamaan ehkä juuri sinua kiinnostavista aiheista ja toki hyvät juttuaihiot kannattaa meille myös kertoa. Nyt juuri on käynnissä Ystävänkirja-tyyppinen sarja, jossa meidän hallitusväki esittäytyy.

Lokakuun lopulla osallistuin VOL- valtuustopäiville Helsinkiin. Oli mukava kuulla kuulumisia ympäri Suomea, mutta ikävää oli taas kerran todeta se meidän yhteinen huolenaihe: miten saadaan lisää päteviä opettajia kentälle? Vakalain avaaminen myös puhututti ja työssäjaksaminen kuului monen puheesta. Toisaalta myös halutaan nostaa tämän työn hyviä puolia esiin, jotta vetovoima ja pitovoima säilyisi.

OAJ:n puheenjohtaja Katariina Murto pääsi osallistumaan meidän valtuustoomme ja referoin tähän hänen puhettaan. OAJ katsoo, että opetusalan arvostuksen säilyttäminen on tärkeää, opettajien työ on merkityksellistä ja kauaskantoista, varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin saakka. Opetuksen laatua pitää jatkossakin ylläpitää.

Murto kertoi myös, että sopimuskautta 2025 on aloitettava pohtimaan jo nyt, vaikka menneillään olevaa kautta on vielä aika paljon jäljellä. Hän korosti myös sitä, että työsopimusvapauden ylläpito on tärkeää, yksi ala ei esim voi määritellä muiden alojen sopimuksia eikä liitossa katsota hyvällä esim aikuisopintotukeen koskemista. Opetusalan ihmiset kouluttavat itseään paljon ja se on ollut yksi tae siitä, että koulutus on ollut korkealaatuista ja innostavaa.

Katariina Murto puhui myös OAJ:n strategiasta; miksi liittoon kuuluminen on tärkeää, mitä se antaa ja mitä kohden OAJ menee. Lopuksi hän kertoi, että meneillään on jäsenpalvelujen kehittämistyö. Nytkin vielä moni asia tökkii, kun jäsen hakee liiton sivulta tietoa tai jäsenmuutosten päivittämiset eivät ole onnistuneet.

Puheensa lopussa hän toivoi näkevänsä mahdollisimman monta jäsentä OAJ 50 – juhlakonserteissa eri puolilla maata. Ja niinhän tapahtuikin eilen (18.11.2023) Tampere-talossa, kun sali täyttyi Ellinooraa kuulemaan tulevista opettajista. Mikä huikea tunnelma ja fiilis! Opettajat osaavat todellakin pitää hauskaa ja todettakoon sekin, että opettajat osaa myös laulaa…

Itse en kovin hääppöinen laulaja ole, mutta silti taas pian lauletaan: joululaulut ja sävelet soikoon ja tuokoon iloa ja miksei rauhaakin niin kovin levottomaan maailmaan. Toivonkin teille kaikille lukijoille mitä mukavinta loppuvuotta, jaksamista tärkeään työhömme ja rauhaisaa joulunaikaa!

 

terv Katajamäen Minna